Confiserie Vandenbulcke werd opgestart door mijn grootouders, André & Olga Vandenbulcke, in 1949. Wij produceerden in die tijd truffels in de garage. Beetje per beetje werd het bedrijfje groter en groter. Op vandaag wordt het bedrijf geleid door de tweede en derde generatie en produceren we een grote verscheidenheid aan pralines, zeevruchten, seizoensgebonden producten, etc… Het Management ondervond meer en meer dat ons snel groeiend bedrijf geen ruimte of plaats gemaakt had voor het uitschrijven van bepaalde structuren, processen en procedures. Het onthaal van de nieuwe medewerkers in aanloop van het hoogseizoen werd niet voldoende opgevangen. Ook kregen we te maken met een grote diversiteit aan culturen, leeftijden en talen in de pool van uitzendkrachten die elk jaar tijdens het hoogseizoen komen werken. Wij ondervonden problemen qua opleiding, opvolging, motivatie en sturing van onze medewerkers.
Bij een netwerkevent leerde ik Effectis kennen. Zij konden als HR Partner ons professionele hulp bieden om ons HR beleid in kaart te brengen, procedures uit te schrijven en nadien ook te implementeren.
Samen met Ellen Geers, HR partner bij Effectis werd gekeken of het bedrijf niet kon genieten van bepaalde subsidies. Via het IPV zijn we gestart met het uitvoeren van een HR scan. Uit deze scan worden dan een aantal prioriteiten gedestilleerd en pijnpunten die in actieplannen worden samengevat. Ellen is eerst gestart met het bevragen van alle medewerkers. Zij wou polshoogte nemen van wat er reeds bestond, wat er goed liep en waar er duidelijk verbeteringen moesten aangebracht worden. De acties die als prioritair moesten aangepakt worden, waren procedures en processen uitschrijven om het bedrijf klaar te stomen voor het nieuwe aankomende hoogseizoen. Het management, de ploegchefs en de vaste medewerkers hadden nood aan hulpmiddeltjes, handvaten om de instroom van nieuwe medewerkers mee op te vangen. Daarnaast werd ook duidelijk dat er ook prioritair moest gekeken worden naar kennismanagement.
Naast het uitwerken van een onthaal procedure, een onthaal brochure, info sessies, peter- en meterschap heeft Ellen ook alle competenties in kaart gebracht en een rotering systeem geïmplementeerd, zodanig dat de kennis werd gedeeld. Zelfs bij het Management werd er gekeken naar een back-up plan.
Aangezien uit de HR Scan ook heel duidelijk naar voor was gekomen dat er heel wat acties konden gebeuren rond duurzame diversiteit, competentieontwikkeling, organisatievernieuwing, werkbaarheid, werkvermogen, werkgoesting…… hebben we beslist om ook een loopbaan diversiteitsplan in te dienen. Eens de prioritaire zaken waren uitgewerkt, hebben we samen met Ellen gefocust op andere processen, zoals performance management, ontwikkeling van medewerkers, retentiebeleid, aanwervingsprocedures, loonbeleid,…..
Alle verschillende functies werden in kaart gebracht, welke bedrijfscompetenties waren er nodig, welke waren de bedrijfswaarden, de gedragsindicatoren, etc…. Functiebeschrijvingen werden opgesteld en alle competenties in een matrix structuur gegoten. Van zodra dat er stond, konden we gaan kijken waar de knelpunten zaten. Wie moest welke opleiding krijgen? Een opleidingsplan was in de maak. On the job training, taalcursussen, vaardigheidsopleidingen, roteren, etc…
Hoe zouden we dit alles gaan evalueren? Welke formulieren zouden we hiervoor gebruiken? Wie zou deze evaluaties uitvoeren? Wanneer moeten deze gebeuren? Opleiding werd voorzien.
Er werden contacten gelegd om met een inhouse partner te werken voor het managen van de instroom aan uitzendkrachten. Maar ook het onthaal, de opvolging, dossierbeheer, etc.
Overlegmomenten tussen het management werden vastgelegd, communicatie stromen naar de medewerkers werden uitgezocht, de werking binnen de organisatie werd onder de loep genomen, werkbaarheid van bepaalde processen werd bekeken en nog zoveel meer…
Heel dit project was een uiterst boeiende periode. Het was leerrijk, vernieuwend voor de werking binnen Confiserie Vandenbulcke en zeker nodig om de volgende jaren beter voorbereid te zijn voor de groei van het bedrijf.
Jelle Vandenbulcke